Arrow
Arrow
  • شناسنامه حدمات
  • ساكانه رسيدگي به شكايات
  • سیستم ثبت نامه توسط ارباب رجوع
  • سامانه شركت ها حمل و نقل
  • آزمون تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی
  • مرکز مدیریت راهها
  • سامانه مديريت ارتباط شهروندي
  • پایگاه اطلاع رسانی مناقصات
  • 1
  • 2

استان كرمان در بخش راهداري و حمل ونقل كالا و مسافر در رديف استانهاي نخست كشور قراردارد

در .

مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استات كرمان در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری اظهار کرد: در سال ۶۲ و بحبوحه جنگ تحمیلی حجم زیادی از کالاهای کشور که از طریق بنادر باید وارد کشور می شد، در بنادر جنوبی دپو شده و سیستم حمل و نقل منطقه ای جوابگوی این حجم بار نبود که امام راحل در ۲۶ آذر سال ۶۲ در سخنرانی تاریخی به مردم اطمینان خاطر دادند که مشکلی در تامین کالاهای اساسی نخواهد بود و به رانندگان دستور دادند برای حمل این کالاها اقدام کنند.

 

سيدعلي حاج سيدعليخاني افزود: در آن زمان با بسیج رانندگان کالاهای موردنیاز کشور حمل شد و مشکلی ایجاد نشد و ۱۴ سال بعد با پیشنهاد وزارت راه و ترابری وقت از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور ۲۶ آذر به عنوان روز ملی حمل و نقل در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شد و از سوی دیگر هر ساله با آغاز فصل سرما کار راهداری زمستانی آغاز می شود و اول دی ماه روز راهدار نامیده شده لذا از ۲۶ آذر تا اول دی ماه هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری نامیده شده است.

 

وي با اشاره به اینکه برنامه های مختلفی برای تقدیر از فعالان این عرصه در هفته حمل و نقل طراحی شده ضمن اینکه خدمات دولت در این حوزه اطلاع رسانی می شود، تصریح کرد: ما در حوزه نگهداری و بهره برداری از راه ها در حال خدمت رسانی به مردم هستیم.

 

کرمان استان سوم کشور در حمل بار

 

حاج سيدعليخاني با اشاره به عملکرد یک سال گذشته در حمل و نقل بار و مسافر در بیان کرد: در سال گذشته ۳۲.۶ میلیون تن بار از مبداء استان کرمان به داخل و خارج از استان حمل شده و به لحاظ تناژ بار رتبه سوم کشور بعد از اصفهان و خوزستان را داریم و از ابتدای امسال تا ابتدای آذرماه نیز ۲۳ میلیون تن بار از مبداء استان کرمان حمل شده که نسبت به سال قبل پنج درصد افزایش داشته است.

 

وي با اشاره به اینکه مواد معدنی، سیمان و مواد نفتی عمده بارهای حمل شده از استان کرمان است، تصریح کرد: ۱۸ هزار نفر راننده در حوزه حمل و نقل بار در استان کرمان مشغول فعالیت هستند.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ کامیون حمل بار در استان برای جابه جایی بار به کار گرفته شده، گفت: عمر متوسط این خودروها ۱۴.۸ سال و عمر متوسط کشور ۱۶.۲ سال است که ناوگان حمل بار استان وضعت مناسب تری نسبت به کشور دارد.

 

وی با اشاره به اینکه کرمان از استان های مهم حمل و نقلی کشور محسوب می شود و حمل و نقل در اقتصاد استان بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: در حوزه مسافربری هفت پایانه در استان کرمان داریم که در سال گذشته ۶.۴ میلیون نفر مسافر از مبداء استان کرمان را جابه جا کرده اند و از نظر حمل تعداد مسافر رتبه پنجم کشور را داریم.

 

حاج سیدعلیخانی با بیان اینکه با شیوع کرونا شاهد کاهش استفاده مردم از وسائل ناوگان حمل و نقل عمومی بوده ایم، عنوان کرد: از ابتدای امسال ۲.۹ میلیون نفر مسافر با ناوگان عمومی جابه جا شده که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد کاهش را نشان می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه ۳۸۰۰ خودروی مسافربری عمومی در استان مشغول به فعالیت است، گفت: بیشرین تعداد خودروی سواری کرایه کشور در استان مازندران و بعد در استان کرمان وجود دارد و سن ناوگان حمل و نقل مسافربری استان یک سال بالاتر از میانگین کشور است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل راهداری کشور اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف حمل و نقل، آموزش همگانی است و سالانه آموزش مدارس و آموزش پنجگانه را در روستاهای استان اجرا می کردیم اما امسال آموزش مستقیم در مدارس ارائه نشد و یکسری فیلم ها و فایل های آموزشی تهیه و توزیع شد.

 

وی افزود: طرح پنجگانه آموزش ویژه موتورسواران، ادوات کشاورزی، عابران پیاده، سرنشینان خودرو و ... بود که در روستاهای ارائه می شد و امسال به دلیل شیوع کرونا و محدودیت ها، کلاس فیزیکی نداشتیم اما وسائل ایمنی در نقاطی که مشکل بیشتری داشتند توزیع شد که شامل ۱۹۷۰ کلاه ایمنی و نصب ۲۵۰۰ برچسب بر روی ادوات کشاورزی و خودروهای وانت نیسان در ۱۲ شهرستان استان بوده است.

 

حاج سیدعلیخانی در ادامه افزود: ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه آسفالته در استان کرمان داریم که به لحاظ طول شبکه راه ها استان دوم کشور هستیم و ۱۹۴۰ کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شده که بعد از اصفهان بیشترین بزرگراه های کشور در استان کرمان است.

 

وی با اشاره به اینکه عملیات راهداری محورهای استان در سه بخش نگهداری رویه راه ها، تعمیر ابنیه فنی و ایمن سازی راه ها انجام می شود، بیان کرد: در زمینه نگهداری راه ها در سال گذشته ۴۳۸ هزار تن آسفالت اجرا شده و در تناژ آسفالت رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادیم و ۱۱۵ هزار مترمربع لکه گیری در سطح جاده ها انجام شد و امسال از شیوه های جدید و تکنولوژی برای ترمیم رویه های آسفالتی در استان استفاده کردیم و نتیجه خوبی گرفتیم و بازیافت گرم را در محور شهربابک - انار استفاده کردیم.

 

حاج سیدعلیخانی با اشاره به اینکه ۸۵ دستگاه پل بزرگ را ترمیم کردیم و اصلاح شیب شیروانی ۵۰۰ کیلومتر از جاده ها انجام شده است، گفت: سرعت بالا  واژگونی بیشترین سهم حوادث جاده ای استان کرمان را دارد و در صورتی که شیب شیروانی اصلاح شود به کاهش تلفات کمک می کند که این کار هزینه بر و زمان بر است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان افزود: در سال جاری بستر رودخانه های بزرگ ترمیم، دهانه پل ها تخلیه و از ایجاد خسارت به بدنه جاده ها جلوگیری شد و در بخش ایمنی ۱۴ هزار کیلومتر عملیات خط کشی محورها، ۳۱ کیلومتر نصب نیوجرسی، بلوک حفاظتی و گاردریل انجام شده است.

 

۵۷ درصد حوادث جاده ای شمال استان ناشی از سرعت زیاد و واژگونی است

 

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته ۳۸ نقطه پرتصادف ایمن سازی و ۱۳ دماغه(اتصالات تیز سه راهی ها) آشکارسازی و ایمن سازی شده است، تصريح كرد: ۵۷ درصد از تصادفات شمال استان کرمان ناشی از سرعت زیاد و واژگونی است و علت واژگونی خستگی و خواب آلودگی است که برای هشدار به رانندگان از شیارهای لرزاننده و طولی استفاده می کنیم و امسال ۳۵۰ هزار متر شیار لرزاننده و ۹۸۰ متر حفاظ روی پل های بزرگ اجرا شده است.

 

حاج سیدعلیخانی بیان کرد: ۴۰ مجتمع خدمات رفاهی فعال در استان کرمان و ۲۵ مجتمع در حال ساخت داریم و از سال قبل ۱۳ پروانه بهره برداری صادر شده و از سال گذشته عملیات آسفالت ورودی ۱۱ مجتمع بین راهی را به عنوان کمک به سرمایه گذاران با هزینه ۶ میلیارد تومان انجام داده ایم.

 

وی با اشاره به اینکه با محدودیت منابع مالی مواجه هستیم، افزود: سعی شده بیشترین بهره را از نیرو و ماشین آلات موجود ببریم و با کمترین هزینه نیاز محورهای استان تامین شود که هنوز نقاط زیادی نیاز به رسیدگی و بهسازی دارند.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: یکی از طرح های هر ساله "راهداری زمستانه" است و استان کرمان به لحاظ وسعت و تنوع آب و هوائی ۲۲ گردنه برف گیر در شمال استان واقع شده که حدود ۹۳۰ کیلومتر از جاده ها را در زمان بارش برف تحت تاثیر قرار می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه  هر ساله از ۱۵ آذر طرح راهداری زمستانی آغاز می شود و تا نیمه فروردین سال بعد ادامه دارد، افزود: روز گذشته از گردنه خانه سرخ سرجان این طرح با حضور نیروی انتظامی، پلیس راه، هلال احمر و اورژانس جاده ای آغاز شد و در این راستا ۱۳ راهدارخانه مرکزی تجهیز و ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۴۰ دستگاه خودروی کمک دار به همراه ۲۸۰ نفر نیرو راهدار در این گردنه ها مستقر می شود.

 

حاج سیدعلیخانی با اشاره به اینکه بنا به پیش بینی های هواشناسی امسال بارندگی های خوبی در پیش خواهیم داشت، گفت: نمک مصرفی ما برای زمستان امسال ۸ هزار تن و ماسه ۸۰ هزار تن است که تهیه و به راهدارخانه ها حمل و تجهیزات لازم پیش بینی شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه از طریق مدیریت سامانه های هوشمند جاده ای هدایت و نظارت جریان ترافیک استان انجام می شود، بیان کرد: در استان کرمان در بحث سامانه های ثبت تخلف در سال های قبل وضعیت خوبی نداشتیم که با کمک سازمان راهداری ۱۱۱ سامانه به صورت ملی و ۱۵ سامانه ثبت تخلف به صورت استانی مصوب شد و اکنون تعداد آنها به ۱۴۹ سامانه در شمال استان رسیده و از این تعداد ۱۰۱ سامانه نصب شده  و فعال است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: این سامانه ها علاوه بر سرعت نقطه ای سرعت متوسط را نیز محاسبه می کنند و با تخلفات بین دو دوربین نیز برخورد می شود.

 

وی با اشاره به اینکه مدیریت تردد استان از طریق ۹۱ سامانه ترددشمار انجام می شود و کمک بزرگی در مدیریت کرونا و اعمال محدودیت ها دارد، افزود: شش سامانه توزین در حال حرکت در محورهای پرتردد استان نصب شده است.

 

تشریح آخرین وضعیت پل کالیشور راور

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت پل کالیشور راور گفت: این پل ۱۲ دهنه داشته و سال ۶۴ سیل پنج دهنه را تخریب کرده و با ترمیم صورت گرفته تا سال گذشته به همین شکل دوام آورده بود که در سیل سال گذشته دوباره پنج دهنه پل را آب برد و به دلیل موقعیت این محور در ترانزیت و ترددها، خاک ریختیم و تردد برقرار است.

 

حاج سيدعليخاني يادآور شد: در حال حاضر کارهای اساسی انجام، مناقصه برگزار و قرارداد اجرای پل منعقد شده و همه چیز مهیاست و فقط کمبود منابع داریم که باید تکمیل شود و بتوانیم پل کامل با هفت دهنه ۲۰ متری کنار پل موجود ساخته و مسیر به پل جدید منتقل شود.

سيدعلي حاج سيد عليخاني درباره محور شهداد – نهبندان نیز گفت: شرایط هیدرولوژی منطقه به گونه ای است که با ساخت جاده مجددا دچار سیل بردگی می شود و اکنون هنوز در چهار کیلومتر از مسیر دریاچه ای ایجاد شده و مسیر زیر آب است و حالت باتلاقی و لجنی مسیر هنوز وجود دارد.

 

وی افزود: به نظر می آید این روند با توجه با ترسالی هایی که در پیش داریم ادامه خواهد داشت و فعلا باید با مصالح محلی آب بردگی را ترمیم و ارتباط اضطراری برقرار شود اما مطالعات این مسیر در حال انجام است تا بعد تصمیم گیری شود براساس میزان اعتبار چه کاری صورت بگیرد.

 

حاج سیدعلیخانی تصریح کرد: اکنون مسیر به صورت خاکی باز است و تاکنون سه مرتبه تجهیز کارگاه و آب بردگی ترمیم شده اما نیاز به مطالعات جامع و کار اساسی دارد.