• شناسنامه حدمات
  • ساكانه رسيدگي به شكايات
  • خرید اینترنتی بلیت اتوبوس
  • سامانه شركت ها حمل و نقل
  • آزمون تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی
  • مرکز مدیریت راهها
  • سامانه مديريت ارتباط شهروندي
  • پایگاه اطلاع رسانی مناقصات
  • 1
  • 2

دستورالعمل بروز رساني تارنماي سازمان

در .

تارنماي اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای يك درگاه اطلاع رساني در زمينه ارائه خدمات سازماني بر حسب شرح وظايف واحدهاي مختلف سازماني است و با توجه به ضرورت بروز بودن كليه اطلاعات مي بايست در بازه هاي زماني مورد نياز بهنگام گردد.

در اين راستا گروه فناوري اطلاعات سازمان اقدام به بروزرساني تارنماي جهت سهولت دسترسي به اطلاعات در همه زمينه ها و در همه دستگاه ها نموده است .

از جمله اقدامات انجام شده در اين زمينه :

تغيير در ظاهر تارنما جهت دسترسي آسانتر و كارايي بهتر و كاربر پسند بودن تارنما

تغيير در سايز نوشته ها و نمايش بهتر اطلاعات

دسته بندي اطلاعات در صفحه اول تارنما

نمايش آرشيو براي تمامي اطلاعات بارگزاري شده در تارنما
بدين منظور : سامانه پيام رسان داخل سازماني به منظور ارسال به موقع اطلاعات به واحد فناوري اطلاعات جهت بارگذاري در تارنما، راه اندازي شده و رابطين محترم معاونت ها و مديريت ها به صورت روزانه نسبت به بازديد تارنما اقدام نموده و در صورت لزوم، اطلاعات مورد نظر خود را جهت بارگذاري به گروه فناوري اطلاعات ارسال مي نمايند.

  مهمترين مواردي كه در اين سايت بروز مي گردند عبارتند از :

  • ۱-گزارشات تصويري
  • ۲-بخش اخبار شامل (اخبار و رويدادها اخبار برنامه و بودجه اخبار سازمان در خبرگزاريها نشريه سازمان )
  • ۳-قرار دادن بخش تابلو اعلانات جهت اطلاع رساني مطالب مربوط به مناسبتهاي ملي و مذهبي و ...
  • ۴-اطلاعيه ها، بخشنامه ها، قوانين و مقررات، دستورالعملها
  • ۵-بخش گزارشات شامل (گزارش تصويري چند رسانه اي سازمان در آيينه مطبوعات تحليل ها و گزارشات انتشارات )
  • ۶-لينك سامانه ها
  • ۷-ميز خدمت الكترونيكي
  • ۸-اطلاع رساني ارائه خدمت
  • ۹-بسته اطلاع رساني خدمات و فرآيندها (شناسنامه خدمات)
  • ۱۰- صفحات داخلي مربوط به معاونتها و مديريت ها
  • ۱۱- مناقصات و مزايدات
  • ۱۲- اطلاعات تماس سازمان (شماره تلفن، دورنگار، ارتباط با رئيس سازمان، معاونين و مديران)
  • ۱۳- موارد كلي مرتبط با تارنما

نكاتي كه بايد توسط رابطين تارنما رعايت شود:

۱- عنوان (Title):

يك عنوان توصيفي شامل ۵ تا ۸ كلمه كه كلمات كليدي اصلي سايت شما را شامل باشند، انتخاب كنيد. عنوان، اولين چيزي است كه مردم با آن در موتورهاي جستجو مواجه مي شوند. توجه كنيد كه وجود كلمات فارسي با استاندارد يونيكد توسط موتور جستجوي گوگل شناسائي مي شود. مهمترين كلمات كليدي سايت خود را در ابتداي عنوان سايت خود قرار دهيد.

نكاتي كه هنگام درج عنوان بايد مد نظر بگيريد:

- شامل كلمات كليدي محتوي و عكس هاي آن صفحه باشد.

- از كاما استفاده نكنيد.

- از نظر گرامري جمله بندي آن درست باشد، فقط تركيب كلمات نباشد.

- از كلماتي كه توسط موتورها منع مي شود استفاده نكنيد.

- تگ ALT در هنگام درج عكس: هنگام درج عكس و لينك حتما كادر مربوط به عنوان (title) را درج نماييد. اين خصوصيت اجازه مي دهد يك متن جايگزين مطالبتان شود تا اگر به هر دليلي تصويرتان نمايش داده نشد متني كه در تگ alt گذاشته ايد نمايش داده شود.

۲- توضيحات (Description tag)

 اين توضيحات بين ۲۵ تا ۳۰ كلمه را شامل مي شوند كه در موتورهاي جستجو اگر دقت كرده باشيد در زير URL نمايش داده مي شود پس سعي كنيد توضيحاتي را بنويسيد كه نشان دهنده محتواي سايت شما باشد.

۳- ارتباط متقابل

موتورهاي جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سايت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سايت شما اثر مي دهند.

-يك صفحه لينكهاي مفيد بسازيد و به سايتهاي مشابه، سايت خود ارتباط دهيد، مخصوصا سايتهائي كه در موتورهاي جستجو رتبه خوبي دارند.

-از سايتهاي ديگر بخواهيد كه به سايت شما ارتباط دهند.

۴- درج كلمات كليدي سايت (key words)

موتورهاي جستجو براي اين بخش ارزش زيادي قائل هستند و در رتبه بندي سايت شما تاثير دارد. كلمات كليدي را با كاما از يكديگر جدا كنيد. با اين روش در حداقل جا، امكان تركيبات متنوعي از كلمات كليدي سايت شما گنجانده خواهد شد.

- نسبت كلمات كليدي به ساير كلمات در يك صفحه را چگالي يا تراكم كلمات كليدي مي نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ كلمه در يك صفحه داريد و چهارعدد از آنها جزو كلمات كليدي سايت شما هستند، چگالي كلمات كليدي آن صفحه ۴% است. سعي كنيد كه چگالي حدود ۳ تا ۲۰ درصد براي كلمات كليدي مهم سايت خود را تنظيم كنيد.

- كلمات كليدي خود را تركيبي انتخاب نماييد.

- كلماتي كه حدس مي زنيد توسط موتورهاي جستجو بيشتر سرچ مي شوند را بنويسيد.

- حتما كلمات كليدي را با كاراكتر, از هم جدا نماييد.

-كلمات كليدي از متن همان صفحه انتخاب شود.

- عنوان صفحه خود را حتما در كلمات كليدي بنويسيد.

۵- نكات درج پا صفحه

- حتما پا صفحه سايتتان را تغيير دهيد. فرمت را سعي كنيد حتما مانند پايين بنويسيد.

- آدرس: كرمان، سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كرمان

- تلفن: (به همراه كد وارد شود) ايميل: از دامنه mporg.ir باشد.

- كليه حقوق اين سايت متعلق به سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كرمان است.

۶- ارتباط بين صفحات

- در صفحات محتوايي خود آنگونه كار كنيد كه كسي كه به هر طريق وارد آن صفحه مي شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سايت خود بالا ببريد).

- از لينك هاي داخل صفحه اي آنگونه استفاده كنيد كه بازديد كننده سايت از دكمه هاي Back و Forward نرم افزار استفاده نكند.

۷- نكات تبديل فايل به PDF

يكي از را ههاي افزايش بازيابي اطلاعات مندرج در وب سايت توسط موتورهاي كاوش، غني كردن فايل هاي محتوا مي باشد. محتواهاي PDF كه از فرمت هاي ديگر(مثل word ، power point و ...)  استخراج مي گردد، بهتر است شرايط ذيل را دارا باشد:

۱- قبل از تبديل فايل word به PDF از استاندارد بودن فونتهاي بكار رفته در فايل word اطمينان حاصل فرماييد.

۲- از نرم افزارهاي استاندارد براي تبديل فايل ها به PDF استفاده شود كه قابليت پشتيباني از فونت هاي فارسي را داشته باشند.

۳- متن فايل هاي PDF با استفاده از ابزار هاي جستجوي درون متني نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

۸- حجم فايل ها

فايل هايي كه در سايت بارگذاري مي شوند به صورت فشرده و حجمي كمتر از ۳۰ مگابايت داشته باشند.

۹- از تگ هاي <h..> حتما استفاده نماييد

تگ h اين امكان رو به موتور هاي جستجو مي دهد كه بهتر محتواي سايت شما رو درك كنند. براي اعمال اين خصوصيت متن صفحه خود را به ترتيب اهميت از heading هاي  CMSانتخاب نماييد.

- از تگ بيش از ۲ بار در يك صفحه استفاده نكنيد. فقط براي تيترهاي مهم استفاده شود.

- كل متن صفحه را در اين تگ ها قرار ندهيد، فقط براي تيترها و مطالب مهم استفاده كنيد.

۱۰-صفحه ارتباط با... (تماس با ...)

برخي موتورهاي جستجو، مخصوصا ، اگر آدرس پستي شما در سايت نباشد، سايت شما را ليست Yahoo نمي باشد. حتما آدرس پستي را در سايت قرار دهيد، فقط قرار دادن آدرس صندوق پستي كافي نيست. تلفنهاي تماس و آدرس حوزه خود را درج نماييد. همچنين براي قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوي زير استفاده شود.

 

نام و نام خانوادگي

سمت

تلفن

فاكس

پست الكترونيك

   

۰۳۴-xxxxxxxx

۰۳۴-xxxxxxxx

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

۱۱- زبان

زبان اصلي كليه درگاه ها زبان فارسي است. صفحه خانگي و صفحه ورودي اصلي، بايد به زبان فارسي بارگذاري شود. در پرتال هايي كه بصورت چند زبانه مي باشند بايد امكان تغيير زبان براي كاربران در تمامي صفحات فراهم شود.

۱۲- قالب كلي نگارش

متن

 

عنوان اصلي

Tahoma ۱۴ B

عنوان فرعي

Tahoma ۱۲ B

رنگ مطالب

مشكي

متن پاراگرافها

Tahoma ۱۲

مطالب ليستي

ليستهاي شماره دار و بدون شماره

ترازبندي متن

Justify,Direction:RTL

متون انگليسي

Time New Roman ۱۴

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

۱۳- نقشه سايت (sitemap)

-براي سايت خود نقشه تهيه كنيد و لينك تمام بخشهاي مهم سايت را در نقشه سايت قرار دهيد. -نقشه سايت را در صفحه اول سايت خود قرار دهيد چون برخي موتورهاي جستجو فقط صفحه اول سايت شما را بازديد ميكنند.