حـل وفصـل بـخش‌عمده مشـکلات رانندگان جـاده اي

در .

مطالبات رانندگان مشخص، اولویت‌بندی و با جديت در دستور كار قرار گرفت،که اکثراً مرتفع و یا در حال بررسی و حل شدن  مي باشد كه در اين راستا اولین مورد مربوط به افزایش کرایه حمل‌ونقل تا سقف 20 درصد بود که حل‌وفصل شده است.

سيد علي حاج سيد عليخاني مدير كل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان كرمان بابیان اين مطلب گفت: در حال حاضر کرایه رانندگان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل استان به‌موقع پرداخت می‌شود و این موضوع تا كنون در استان كرمان به‌ نحوخوبی انجام شده و رسیدگی به درخواست رانندگان همواره در دستور کار این اداره کل قرار داشته كه نمونه عيني آن رسيدگي به شكايات رانندگان از شركتهاي باربري در كميسون هاي ماده 12 بوده كه گاها" منتج به جريمه هاي سنگين شركتها و موسسات حمل ونقلي متخلف گرديده است.
مهندس سيد عليخاني افزود: افزایش کرایه حمل‌ونقل  تا سقف 20 درصد بصورت سراسری توسط سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي كشور اعلام شد  كه در این راستا با هماهنگی استانداری و فرمانداري شهرستان‌ها با صاحبان كالاهاي عمده،جلسات متعددي برگزار و در خصوص الزام آنان مبني بر اعمال افزایش‌های 20% كرايه حمل، اقدام لازم انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان كرمان تصريح كرد:بایستي با اخذ کمیسیون‌های اضافی توسط شرکت‌هاي حمل ونقلي از رانندگان  بشدت برخورد نمود، لذا در این خصوص راهکارهایی همچون راه اندازي سامانه نوبت دهي پايانه بار، تقويت كميسيون ماده 12، راه‌اندازی سامانه پیامکی كشوري ویژه با شماره (3000141)  و همچنين سامانه پيا مكي  استان كرمان به شماره (10000341) جهت دریافت شکایات رانندگان و مواردی ازاین‌دست در دستور کار ما قرارگرفته است .
وی در ادامه ياد آورشد: برای مبارزه با تخلفات این بخش، علاوه بر شفاف‌سازی نقل و انتقالات ريالي از طریق نصب دستگاه‌های کارت‌خوان، تاکنون شرکت هايي نیز جریمه‌شده‌اند که این برخوردها باقوت ادامه خواهند داشت تا حقوق رانندگان عزیز پایمال نشود.
حاج سيد عليخاني اظهار داشت: در زمينه تغییر در نحوه محاسبه نرخ حمل کالا بر اساس تن کیلومتر، تاکنون جلسات متعددی در این خصوص  در تهران برگزار گردیده و با توجه به حجم و نوع کار و زمان‌بر بودن و نیاز به کارشناسی دقیق موضوع، تعیین این مبنا به‌صورت فازبندی شده و از طريق سازمان راهداري و در حال پيگيري مي باشد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان كرمان افزود:در خصوص نصب سامانه سپهتن در کابین کامیون‌های باری قرار شده  تا زمان  تأمین شرایط و زیرساخت‌ها يي ازجمله پیش‌بینی هزینه‌های راننده دوم در مسیرهای طولانی (بالاتر از 9 ساعت) رامتوقف كرد و هیچ‌گونه مشکلی در پلیس‌راه و مرکز شماره‌گذاری به وجود نيايد .
مهندس حاج سيد عليخاني به بحث تامين لاستيك مورد نياز رانندگان پرداخت و گفت: سازمان متبوع پیگیری و هماهنگی‌های لازم را با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اختصاص لاستیک به رانندگان کامیون به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به عمل آورده ودر استان كرمان نيزبرنامه‌ریزی جهت توزیع لاستیک به مالکین ناوگان باری و مسافري توسط نمایندگان فروش به قیمت مصوب توسط عاملين فروش انجام گرفته و مالكين كاميون ها با در دست داشتن برگ سبز و كارت هوشمند خودروي خود نسبت به دريافت لاستيك مورد نياز خود اقدام مي نمايند.
وي اظهار داشت: موضوع اعلام بار و نوبت‌دهی با قيد فوريت با هماهنگي استانداري وبا تهیه نرم‌افزاری مناسب از طرف انجمن صنفي رانندگان كالاي مركز استان در پايانه بار كرمان راه اندازي شد كه ان شاالله با ورود بارهاي تجاري و سيمان به سيستم نوبت دهي، عملا اين سامانه مي تواند فعاليت خود را گسترش دهد.
معاون حمل‌ونقل اداره كل راهداري و حمل و  نقل جاده‌ای استان كرمان به مباحث تامين اجتماعي رانندگان پرداخت و با اشاره به اقدامات انجام‌شده گفت: در جهت افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان، ضرایب حق دستمزد برای رانندگان کامیون و اتوبوس از 1.3 به 1.5 و برای رانندگان سواری کرایه و مینی‌بوس از 1.1 به 1.3 با تأمین یارانه 50 درصد افزایش یافت، در خصوص اختیاری بودن ضرایب دستمزد بالاتر از 1.5 تا 2 برابر نیز موضوع در دست پیگیری است.
مهدي صيفوري هم‌چنین ادامه داد: مشکلات مربوط به ماده 38 قانون بیمه تأمین اجتماعی و اخذ حق بیمه مضاعف بابت رانندگان پیمانکار نفتی مرتفع و ضریب نرخ حق بیمه از 7.8 به 4.36 درصد تعدیل گردید و مشکل پرداخت حق بیمه و برقراری بیمه تأمین اجتماعی رانندگانی که به‌طور موقت قادر به دریافت کارت سلامت نمی‌باشند ولی کارت هوشمند آن‌ها درازای اعتباراست نیز رفع گردید.
وي با اشاره به اینکه امکان تقسیط بدهی بیمه رانندگان فراهم‌شده و بخشودگی جرائم 2 درصد ماهیانه نیز در موضوع چارچوب قانون بررسی خواهد شد، اظهار داشت: در این راستا هم‌چنین مقرر شد کارگروهی تشکیل و موضوعات مختلف رانندگان را پيگيري نمايد.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان كرمان خاطر نشان كرد: ازجمله اين مباحث مي توان به حق دستمزد، تداوم معافیت پرداخت حق بیمه، شناور بودن میزان ضرایب حق دستمزد به اختیار راننده، عدم ارائه خدمات مناسب بیمه تأمین اجتماعی، مشکلات ازکارافتادگی و بازنشستگی رانندگان، بخشودگی جرائم رانندگان در پرداخت حق بیمه، امکان استفاده از دفترچه بیمه برای آزمایش‌های کارت سلامت اشاره نمود.
وي افزود: مقرر شده اين كارگروه اجرایی شدن تبصره ذیل ماده 82 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازنشستگی افراد با 25 سال سابقه و دارای 55 سال سن و قرار گرفتن شغل رانندگان در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و ... را موردبررسی قرارداده و از نتیجه اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را مطلع کنند...
صيفوري بهره‌وری پایین ناوگان باربری نسبت به استانداردهای روز دنیا، به روز نبودن ساختار حمل و نقل باری به دلیل عواملی همچون خودمالکی ناوگان، تأثیر اقدامات ناهماهنگ سایر دستگاه‌ها در اموری مانند بیمه، مالیات، سوخت، ناوگان، لوازم یدکی، تسهیلات بانکی و اعمال قانون، عدم تناسب رشد بار با رشد ناوگان، گرانی ناوگان نو را از عمده‌ترین محورهای مشکلات و چالش‌های حوزه حمل و نقل کالا عنوان كرد و افزود: افزایش زمان انتظار رانندگان برای اخذ نوبت بارگیری، فعالیت فزاینده عوامل خارج از حوزه حمل‌ونقل بویژه در شرایط رکود بازار، مقاومت در برابر افزایش نرخ خدمات حمل و نقل به رغم افزایش نرخ سایر اقلام هزینه‌ای، تخلفات برخی شرکت‌های حمل‌ونقل در پرداخت حقوق رانندگان و مشکلات بیمه‌ای از ديگر مشکلات و چالش‌ها می‌باشند.