Arrow
Arrow
Slider

ايمن سازي فيزيكي 25 مدرسه حاشيه جاده هاي استان در دست اجراست

در .

به منظور ارتقای ایمنی تردد دانش آموزان، افزایش فرهنگ ترافيك وآگاهی ازنحوه تردد ايمن جاده ها وهمچنين  جلوگیری از وقوع سوانح رانندگی در محدوده عبور  دانش آموزان مدارس حاشیه راههای برون شهری و روستایی،  محدوده  25 مدرسه ، با صرف اعتباري بالغ بر 6 ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي در حال اجراست.  

خداداد مقبلي مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان گفت: هدف از اجراي اين طرح  بالا بردن ضريب ايمني عبور و مرور دانش آموزان  وبه حد اقل رساندن سوانح و تلفات دانش آموزان در طول راهها مي باشد لذاا جرای این طرح یک ضرورت است که علاوه بر ایمنی دانش آموزان وآسودگی خاطر والدین موجب فرهنگ سازی ترافیک در آینده نيز می‌شود .
مهندس مقبلي تصريح كرد: امروزه اغلب کشورها به مقوله ایمنی مدارس به عنوان یک پدیده حساس اجتماعی از دیدگاه اقتصادی،امنیتی و رفاهی یک جامعه می نگرند، زیرا در صورت عدم تحقق آن، تبعات و آثار منفی ناشی از تلفات جانی و خسارات مالی گریبانگیر مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور ها خواهد شد.
مقبلي افزود: برابر آمارهای موجود در کشور ما دانش آموزان به عنوان آسیب پذیرترین قشر عابران پیاده، بالاترین رقم تلفات جانی ر ا در میان استفاده کنندگان از راه تشکیل می دهند. با توجه به اینکه ارائه راهکارهای اساسی برای ایمن سازی مدارس فقط در حیطه آموزش و اجرای قوانین تدوین شده اند و فقدان یگ الگو یا طرح یکپارچه مهندسی متشکل از ترکیب علائم هشدار دهنده دیداری و شنیداری با رعایت مسائل، فواصل ایمنی و مشخصات اجرایی مناسب به منظور ایمن سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه ها به وضوح مشهود است.
مدير كل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان خاطر نشان كرد: در اجراي طرح ايمن سازی و هماهنگ سازی روش های فیزیکی استاندارد، هشدار به رانندگان در محدوده مدارس حاشیه راهها با رویکرد کم هزینه و زود بازده با هدف بهبود وضعیت ایمنی عبور و مرور، کاهش سرعت و آرامسازی ترافیک عبوری و همچنین پیشگیری از وقوع تصادفات و تلفات عابران پیاده به ویژه دانش آموزان ارائه شده است،
مقبلي گفت: دراجراي این طرح سعی در استفاده از علائم هشداردهنده بصری نظیر شابلون آهسته و مدرسه و همچنین نوار های لرزاننده و گل میخ پلاستیکی زرد با ارتفاع مجاز شده است. با این روش حین عبور خودرو از این علایم صدا و لرزشی خفیف و صرفاً هشداردهنده و نه بازدارنده، تولید می شود که مستقیماً کمک به کاهش سرعت و آرام سازی ترافیک جهت کاهش تصادفات و تلفات در محدوده مدارس حاشیه راههامی کند.
وي با تاكيد براين كه هر ساله تعدادی از دانش آموزان به دلیل عبور از عرض جاده ها و قرار گرفتن در مسیر تردد خودروها در حاشیه جاده ها دچار آسیب های ناشی از سوانح رانندگی می شوند افزود: با توجه به اينكه قرار گرفتن مدارس در کنار جاده‌ها سلامت عبور و مرور کودکان و دانش آموزان را تهدید می‌کند اجرای طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راهها می تواند به کاهش و یا رفع این معضل کمک قابل توجهی نماید.
حسين حيدري يار رئيس اداره ايمني و ترافيك اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان و ناظر اجراي اين طرح گفت: راننده و عابر پياده خود از عوامل مؤثر در ايجاد تصادف هستندو اقدامات پيشگيرانه توسط كارشناسان ترافيك تاثير انكار ناپذيري در كاهش اينگونه حوادث داشته و بايد در نظر داشت كه راننده اي ايده آل كه هرگز اشتباه نميكند و پياده اي آشنا به ترافيك كه هميشه رفتارش قابل پيش بيني است در هيچ كشوري وجود ندارد لذا بايد طراحي ها براساس رفتار واقعي راننده و عابر باشد.
وي تصريح كرد: در راههاي برون شهري به دليل طرح هندسي خاص و سرعت بالاي وسايل نقليه و همچنين نقش اصلي آنها در جابجائي و تردد وسايل نقليه استفاده از روش سوم و چهارم پر هزينه و يا مغاير با ضوابط هستند لذا اغلب روشهاي آرام سازي راههاي برون شهري بر روي كاهش سرعت و ايجاد ديد متقابل پياده و سواره متمركز هستند.
حيدري يار افزود: طرح مزبور در شهرستان هاي رفسنجان، بردسير، سيرجان، زرند، راور، كاظم آباد، جوشان، نرماشير و بم  در دست اجرا مي باشد